Voeding

Vette en magere vis

Bron: St Wereld Kanker Onderzoek Fonds

WAAROM VETTE EN MAGERE VIS GEZOND is

Het advies is om elke week 1 keer vis op het menu te zetten.

Bij voorkeur vette vis. Maar welke vissoorten zijn vet en welke zijn mager?
Wij leggen de verschillen uit en vertellen meteen waarom vette vis beter is voor je gezondheid.

Vis eten is vooral belangrijk vanwege de visvetzuren docosahexaeenzuur (DHA) en eicosapentaeenzuur (EPA). Vis bevat ook bepaalde vitaminen en mineralen die minder in vlees voorkomen. Daarnaast zijn er uit wetenschappelijk onderzoek aanwijzingen dat het eten van vis de kans op bepaalde soorten kanker mogelijk kan verkleinen.

Omega 3-vetzuren

DHA en EPA zijn omega 3-vetzuren. Dit zijn de goede onverzadigde vetzuren. Ze houden je cholesterolgehalte op een gezond niveau en zijn goed voor je hart en bloedvaten. Ook zijn deze vetzuren essentieel voor de ontwikkeling van de hersenen. Je lichaam kan DHA en EPA niet zelf aanmaken. Je hebt deze omega 3-vetten daarom nodig vanuit je voeding.

De Gezondheidsraad adviseert om elke dag 200 milligram EPA en DHA binnen te krijgen. Alle soorten vis bevatten in principe omega 3-vetzuren. Daarom is het advies om minimaal 1 keer per week vis te eten. Vette vis heeft de voorkeur, omdat vooral vette vis veel van deze goede vetten bevat. Maar magere vissoorten zijn ook goede opties.

100 gram vette vis bevat meer EPA en DHA dan 7 keer de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Meer dan 1 keer per week vette vis eten is daarom niet nodig.

Wat is vette vis?

Vette vis bestaat voor meer dan 5% uit vet. In 100 gram vette vis zit 1,5 tot 4 gram aan omega 3-vetzuren.

Voorbeelden van vette vis zijn:

  • haring
  • makreel
  • heilbot
  • paling
  • sprot
  • zalm

Wat is magere vis?

Magere vis heeft minder dan 5% vet. In 100 gram magere vis zit gemiddeld 0,2 tot 0,4 gram aan omega 3-vetzuren.

Enkele magere vissoorten zijn:

  • kabeljauw
  • koolvis
  • schelvis
  • tilapia
  • tong
  • wijting
  • baars
  • zeewolf
  • tonijn

Elke week vis op het menu heeft nog een voordeel. Je eet vaker een maaltijd zonder vlees. En dan ben je lekker bezig met onze aanbeveling Eet minder vlees.

Related Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.